Informacija za javnost Uprave i Nadzornog odbora



Informacija za javnost Uprave i Nadzorno odbora
  



J.P. ELEKTROPRIVREDA HRVATSKE

ZAJEDNICE HERCEG BOSNE d.d. Mostar

Ul. zagrebacka 1, tel. +387 36 31 08 47; fax. +387 36 31 71 57



Organizacijski dio:

Direkcija Društva



Telefon +387 36 310 847

Telefaks +387 36 317 157

Vaš znak

Naš znak I – 3034/2007

Nadnevak 11.5.. 2007. godine


INFORMACIJA ZA JAVNOST


JP „Elektroprivreda Hrvatske zajednice Herceg-Bosne“ d.d. Mostar
ovim priopcenjem želi upoznati javnost s razlozima pokretanja tarifnog
postupka, s FERK-ovim nacinom vodenja tarifnog postupka, te posljedicama koja
rješenja i odluke FERK-a imaju kako na Elektroprivredu, tako i na kupce
elektricne energije:


Jedan od temeljnih poslovnih dokumenata koji se u JP EPHZ HB izraduje svake
godine za narednu poslovnu godinu je Elektroenergetska bilanca. Elektroenergetska
bilanca sadrži godišnji plan proizvodnje u vlastitim proizvodnim objektima,
plan potrošnje elektricne energije na podrucju djelovanja, te plan kupoprodaje
elektricne energije.


Nakon sagledavanja Elektroenergetske bilance i izjašnjavanja kupaca, koji
su dobili licencu od FERK-a da mogu biti kvalificirani kupci (sami nabavljati
elektricnu energiju za svoje potrebe), da ce u 2007. godini ostati tarifni kupci
Elektroprivrede HZHB utvrdili smo ukupne potrebe i kolicine elektricne energije
koje trebamo nabaviti na tržištu.


Na temelju raspisanoga javnog natjecaja utvrdili smo da su cijene elektricne
energije u odnosu na 2006.godinu bitno porasle.

Kako FERK nije postupio po clanku 72. Pravilnika za tarifnu metodologiju i tarifne
postupke, odnosno nije pokrenuo tarifni postupak, a niti utvrdio rok za podnošenje
zahtjeva za tarifni postupak, Elektroprivreda je samoinicijativno 14.11.2006.godine
podnijela zahtjev za drugi tarifni postupak.


Tražili smo postupak po clanku 75. (Izvanredne okolnosti) navedenoga Pravilnika
jer nije bilo vremena za vodenje kompletnoga postupka, buduci da su ugovori
za nabavu elektricne energije s novim vecim cijenama trebali stupiti na snagu
1.1.2007. godine. Iz prošlogodišnjih tarifnih stavova nije se moglo
osigurati normalno poslovanje i pokrivanje troškova nabave elektricne energije.


U svom zahtjevu tražili smo da se samo priznaju povecani troškovi
nabave elektricne energije i da izmjena tarifnih stavova bude od 1.1. 2007.
godine, jer bi se povecanje najmanje osjetilo. Nažalost, nismo naišli
na razumijevanje FERK-a.




Medutim tek na VII. redovitoj sjednici Regulatorne komisije za elektricnu energiju
u Federaciji Bosne i Hercegovine – FERK održanoj 27.4.2007.godine,
usvojila je


– Rješenje broj: 07-02-979-44/21/06 kojim se JP „Elektroprivreda
Hrvatske zajednice Herceg-Bosne“ d.d. Mostar za obavljanje djelatnosti
proizvodnje elektricne energije odobrava potreban godišnji prihod od nekvalificiranih
(tarifnih) kupaca utemeljen na priznatim planskim troškovima za bilanciranu
proizvodnju elektricne energije i snage za 2007 godinu u iznosu od 63.599.000
KM.

– Rješenje broj: 07-02-980-32/22/06 kojim se JP „Elektroprivreda
Hrvatske zajednice Herceg Bosne„ d.d. Mostar za obavljanje djelatnosti
distribucije elektricne energije odobrava potreban godišnji prihod od tarifa
za korisnike distribucijskog sustava utemeljen na priznatim troškovima
za bilancirane kolicine elektricne energije i snage na distribucijskoj mreži
za 2007.godinu u iznosu od 36.980.170 KM i prihod za pokrivanje distribucijskih
gubitaka u iznosu od 12.743.485 KM.

– Rješenje broj: 07-02-981-54/23/06 kojim se JP „Elektroprivreda
Hrvatske zajednice Herceg Bosne„ d.d. Mostar za obavljanje djelatnosti
opskrbe elektricnom energijom odobrava potreban godišnji prihod od nekvalificiranih
(tarifnih) kupaca utemeljen na priznatim planskim troškovima za 2007.godinu
u iznosu od 13.069.566 KM, od kojih se iznos od 8.254.440 KM odnosi na mjerenje,
a iznos od 4.815.126 KM odnosi na obracun, fakturiranje i naplatu. Priznati
troškovi za nabavku nedostajucih kolicina elektricne energije iznose 139.198.644
KM.


– Odluku o tarifnim stavovima za prodaju elektricne energije nekvalificiranim
(tarifnim) kupcima JP „Elektroprivreda Hrvatske zajednice Herceg Bosne„
d.d. Mostar broj: 07-07-377-01/07


– Odluku o tarifnim stavovima za korisnike distributivnog sustava JP „Elektroprivrede
Hrvatske zajednice Herceg Bosne„ d.d.Mostar broj: 07-07-377-02/07.




Analizirajuci donesena rješenja i odluke spoznali smo da FERK nije priznao
niz troškova u ukupnom iznosu od 48.969.586 KM, a koji imaju bitan utjecaj
na potreban prihod po reguliranim djelatnostima, nepodnošljiv teret na
likvidnost i veliki gubitak u rezultatima poslovanja za 2007. godinu.

FERK svojim postupcima, odlukama i rješenjima uspješno gospodarsko
društvo pretvara u gubitaša, a njegovim kupcima nesigurnost opskrbljivanja
kvalitetnom elektricnom energijom.


U 2006. godini FERK je donio Pravilnik o kvalificiranom kupcu kojim je omoguceno
da kvalificirani kupac u prijelaznom razdoblju od sljedecih pet godina za svaku
godinu donosi odluku koliko ce biti kvalificirani (koliko ce energije sam kupiti
na tržištu), a koliko tarifni kupac.


Ovakve odrednice Pravilnika dovode nekvalificirane (tarifne) kupce u nepovoljan
položaj, buduci da je prema Pravilniku za tarifnu metodologiju i tarifne
postupke obavezno utvrdivanje jedinstvene proizvodno-nabavne cijene za sve tarifne
kupce pa i kvalificirane koji se opredijele da budu tarifni kupci u tom razdoblju.

Dakle, FERK konacnu proizvodnu-nabavnu cijenu za sve tarifne kupce utvrduje
na temelju proizvodne cijene koju sam odobri za svaku elektranu i cijene iz
ugovora za nabavu elektricne energije, a koje su dobivene na javnom natjecaju.


Zbog ovih pravilnika Elektroprivreda Hrvatske zajednice Herceg Bosne mora na
tržištu nabavljati i do dvije trecine ukupno potrebnih kolicina elektricne
energije, što ovisi o izjašnjenju kupaca koji su dobili status kvalificiranog
kupca.

JP „Elektroprivreda Hrvatske zajednice Herceg-Bosne“ d.d. Mostar
svojom proizvodnjom može podmiriti potrebe za elektricnom energijom svih
tarifnih nekvalificiranih kupaca.


Medutim, niti jedan pravilnik FERK-a ne dopušta kvalificiranom kupcu koji
se izjasni da ce biti tarifni kupac u sljedecoj godini, da može u toj godini
promijeniti status, odnosno dijelom zadržati status tarifnog, a dijelom
koristiti status kvalificiranoga kupca.

Naš najveci kupac, Aluminij d.d. Mostar, koji se 16.10.2006.godine prijavio
da ce u 2007.godini biti tarifni kupac, 20. travnja 2007. godine dostavio nam
je obavijest da ce od 1.5. 2007. godine nabavljati samostalno dio elektricne
energije za svoje potrebe koristeci licencu kvalificiranoga kupca, a da ce preostali
potrebni dio energije preuzimati kao tarifni kupac JP EPHZ H-B u 2007. godini.


FERK je u ovom aktivno sudjelovao, ali nije izmijenio pravilnike, niti donio
posebnu odluku.


Elektroprivreda Hrvatske zajednice Herceg Bosne je nabavila sve nedostajuce
kolicine elektricne energije utvrdene elektroenergetskom bilancom za tarifne
kupce. Ovim, po pravilnicima nedozvoljenim radnjama, dovedena je pred svršen
cin, te mora snositi gubitke zbog otkazivanja ugovora sklopljenih krajem 2006.
godine za nabavu elektricne energije za sve kupce u 2007.godini.


U donesenim rješenjima i odlukama FERK-a najveci pojedinacni nepriznati
trošak je trošak za nabavu elektricne energije realiziranu kao kratkorocna
nabava u sijecnju i veljaci 2007. godine. Ova nepredvidena nabava od 133.253
MWh u iznosu od 19.190.279 KM bila je nužna iz razloga loše hidrologije
u drugoj polovici 2006. godine i loše hidrologije u prvim mjesecima 2007.
godine. Iz tog razloga, a i zbog nedostatka prekogranicnih kapaciteta na prijenosnoj
mreži u 2006. godini koje je onemogucilo cjelokupan uvoz potrebnih ugovorenih
kolicina elektricne energije, vec u 2006. godini iscrpili smo proizvodne mogucnosti
HE Rama.


Kota HE Rame zbog nastanka sušnoga razdoblja bila je izrazito niska, tako
da bez kratkorocnih nabavi nije bilo moguce osigurati potrebne kolicine elektricne
energije za sve kupce.

Da se nisu ostvarile kratkorocne nabave bila bi uvedena ogranicenja u opskrbi
svih kupaca, odnosno nepopularne redukcije. Zbog navedenih razloga ovaj trošak
je zaista morao biti priznat i ugraden u tarifne stavove, buduci da je ovu nabavu
Elektroprivreda Hrvatske zajednice Herceg Bosne realizirala iskljucivo zbog
obavljanja jedne od temeljnih zadaca, a to je osiguranje elektricne energije
za tarifne kupce.

Nadalje, ova nabava, ni u kojem slucaju, ne može ici na teret ostvarenih
prihoda u 2006.godini jer prihod ostvaren u jednoj godini ne može biti
i prihod u slijedecoj godini. Prihod od elektricne energije u 2006. godini se
iskazuje u rezultatima poslovanja za 2006.godinu, a trošak za nabavljenu
elektricnu energiju u 2007. godini je trošak koji ce biti iskazan u rezultatima
poslovanja za 2007. godinu.


FERK u svom rješenju naglašava da prihodom ostvarenim iz proizvodnje
u 2006. godini trebamo pokriti troškove nabave elektricne energije u prvim
mjesecima 2007. godine.


Sredstva iz prihoda ranijih godina u sljedecim godinama mogu služiti kao
obrtna sredstva pa prema tome nedovoljno ostvareni prihod u odnosu na rashod
u tekucoj godini iskljucivo vodi u gubitak u toj poslovnoj godini.


Troškove koje FERK nije priznao u odnosu na naše zahtjeve u drugom
tarifnom postupku za djelatnost proizvodnje, distribucije i opskrbe odnose se
na:

– troškove sirovina, materijala, goriva i maziva,

– troškove amortizacije,

– troškove uposlenih,

– troškove usluga održavanja i

– ostale troškove poslovanja.


Navedeni nepriznati troškovi u odnosu na naš zahtjev iznose 10.649.193
KM.


FERK uopce nije priznao ispravku vrijednosti nenaplativih potraživanja,
a koja se provodi svake godine sukladno usvojenim Racunovodstvenim politikama
u EP HZ HB i Zakonu o obveznim odnosima. U ispravljena potraživanja spadaju
potraživanja za kategoriju kucanstava starija od jedne godine, a za ostale
kategorije kupaca potraživanja starija od tri godine. U svom zahtjevu procijenili
smo da ce taj iznos biti, kao i u 2005. godini, odnosno 14.960.000 KM. Analizirajuci
potraživanja na 31.12.2006. godine spoznali smo da bi taj iznos trebao
biti manji, ali ne manji od 10.000.000 KM.


Troškovi otkaza ugovora o isporuci elektricne energije od strane EP HZH-B
s dobavljacima zbog naknadne nabave elektricne energije od strane Aluminija
d.d. Mostar (01.05.2007.godine ) iznose 9.130.114 KM.

Ukupan zbroj navedenih nepriznatih troškova i rashoda iznosi 48.969.586
KM.


Za 2007.godinu tražili smo priznavanje samo povecanih troškova za
nabavu elektricne energije u odnosu na 2006.godinu dok smo sve druge troškove
po djelatnostima ostavili na razini koju je FERK odobrio u prvom tarifnom postupku
za 2006. godine.


Smatramo i odgovorno tvrdimo da su svi nepriznati troškovi i rashodi opravdani.


Odluke o tarifnim stavovima i rješenja o potrebnom prihodu suprotna su
clanku 5. Pravilnika za tarifnu metodologiju i tarifne postupke, koji glasi:



„Cilj tarifne metodologije je formiranje tarifa koje su:


a) Razumne, nediskriminirajuce, zasnovane na objektivnim kriterijima i odredene
na transparentan nacin;

b) Zasnovane na opravdanim troškovima rada i održavanja, zamjene,
izgradnje, rekonstrukcije postrojenja, te troškovima amortizacije i poreza,
uzimajuci u obzir odobrenu stopu povrata za ucinjena ulaganja i vodeci racuna
o zaštiti okoliša i kupaca;

c) Formirane kako bi eliminirale unakrsno subvencioniranje izmedu razlicitih
djelatnosti i razlicitih kategorija kupaca;

d) Zasnovane na uobicajenoj medunarodnoj praksi;

e) Jednostavne i razumljive;

f) Uspostavljene tako da omoguce elektroprivrednim društvima odgovarajuci
tok prihoda što pruža mogucnost osiguranja odobrenog povrata, ako
ista obavlja svoje djelatnosti na odgovarajuci nacin;“



Kako se kroz sve zapisnike, rješenja i odluke proteže sintagma „javnost
postupka“, slažemo se da je isti bio toliko javan, koliko je u dokazivanju
naših troškova bila dovoljna nazocnost umješaca, uposlenika i
clanova FERK-a.


Sve ono što se zbiva izmedu javnih rasprava do donošenja odluka ili
bolje reci „presuda„ što se prihvaca, a što ne, pripremljeno
je i odluceno na internim sastancima izvan ociju javnosti, a na redovitoj javnoj
sjednici su clanovi komisije samo glasovali.


I ova VII. sjednica bila je javna, ali ni podnositelj zahtjeva, ni umješaci
nisu imali mogucnost bilo što reci, niti komentirati.

Stoga se EP HZ HB javno pita što u konacnici znaci FERK-ova recenica, koja
se nalazi u svim rješenjima i odlukama donesenim na VII. sjednici FERK-a
održanoj 27.4.2007. godine:

„FERK smatra kako izvjesno vrijeme JP „Elektroprivreda Hrvatske
zajednice Herceg-Bosne“ d.d. Mostar i njen vecinski vlasnik moraju podnijeti
dio tereta sami“

Skriveni rezultat ovog tereta je osiguranje nekome dobre pozicije na tržištu,
a na teret JP „ EP HZ HB“, državnog kapitala (90%) i kapitala
malih dionicara (10%). Kratkorocno i dugorocno gledano ovim se ugrožava
rad elektroenergetskog sustava, odnosno kontinuitet i kvaliteta opskrbe elektricnom
energijom svih kupaca i gradana u BiH.

Pitamo se zašto i zbog koga moraju JP „Elektroprivreda Hrvatske zajednice
Herceg-Bosne“ d.d. Mostar i njezin vecinski vlasnik F BiH podnijeti gubitak
u iznosu od 48.969.586 KM. Nadalje, pitamo se što ce na ovo reci i mali
dionicari koji su vlasnici 10 % kapitala.



Veliko je pitanje kako FERK kao neovisna komisija može državi Bosni
i Hercegovini, Federaciji Bosne i Hercegovine i svim gradanima svojom odlukom
nanijeti tako veliki gubitak.


Negativne posljedice donesenih rješenja i odluka najviše ce osjetiti
kupci elektricne energije buduci da ovi tarifni stavovi ne mogu osigurati dovoljno
sredstava za nabavu potrebnih kolicina elektricne energije, redovito održavanje
elektroprivrednih objekata i postrojenja, pa tako ni pokretanje kapitalnih investicija
koje bi omogucile vecu proizvodnju, poboljšanje naponskih prilika, kontinuiteta
i kvaliteta u opskrbi elektricnom energijom.


Ovakva odluka ima dalekosežne posljedice.

FERK nije ovlašten da vodi fiskalnu i energetsku politiku u FBiH.

Rezultati ovlasti koje je FERK sebi dodijelio i ugradio u svoje pravilnike su
na korist države BiH, F BiH i njenih gradana ili nekog drugog ?


Temeljno je pravilo da politiku i strategiju razvoja države, a posebno
u energetskom sektoru trebaju voditi institucije vlasti na dobrobit svih njenih
gradana.





JP “Elektroprivreda HZ HB” d.d. Mostar












Na izvanrednoj sjednici Nadzornoga odbora EP HZHB održanoj 10. svibnja
2007. godine, doneseni su sljedeci zakljucci :



– Nadzorni odbor izražava svoju zabrinutost vezano za donesene odluke i
rješenja FERK-a u II. tarifnom postupku, cija ce primjena neminovno imati
veoma negativne i dugotrajne posljedice na poslovanje JP „Elektroprivreda
HZ HB“ d.d. Mostar, a time i na sigurnost opskrbe kupaca el. energijom,


– Nadzorni odbor poziva FERK da preispita donesene odluke i rješenja te
uvaži opravdane zahtjeve JP „Elektroprivreda HZ HB“ d.d. Mostar
za tarifne stavove,

– Nadzorni odbor traži od Uprave Društva i daje punu podršku
Upravi Društva za poduzimanje mjera i aktivnosti sukladno važecim
propisima i aktima Društva za nadvladavanje novonastale situacije prouzrocene
odlukama i rješenjima FERK-a u II. tarifnom postupku, u cilju smanjena
negativnih ucinaka nastalih odlukama FERK-a, kao i postizanja opravdanih i pravednih
rješenja za JP „Elektroprivreda HZ HB“ d.d. Mostar,

– Nadzorni odbor i Uprava Društva su o nastaloj situaciji izvijestili resorno
ministarstvo i Vladu FBiH, te su istodobno zatražili njihovo ukljucenje
u rješavanje predmetne situacije, a u cilju zaštite interesa Društva
i dionicara – pa prema tomu i Federacije BiH kao vecinskoga vlasnika –
dionicara u JP „Elektroprivreda HZ HB“ d.d. Mostar.






Nadzorni odbor

JP „Elektroprivreda HZ HB“ d.d. Mostar